На допомогу учням

Визначаємо віршований розмір

Існують 5 типів віршових розмірів:

  1. двоскладові стопи (тобто у рядку весь час повторюється ритм із наголосом на першому чи другому із двох складів)
  • хорей – двоскладова стопа із наголосом на першому складі:
  • ямб – двоскладова стопа із наголосом на другому складі

Як запам’ятати? Пригадай – яка літера йде в абетці першою – Х чи Я? Запам’ятай цю аналогію: Х в абетці раніше, ніж Я, тому наголос у стопі падає на перший склад. Я пізніше, тому наголос на другий склад.

  1. трискладові стопи
  • дактиль – наголос падає на перший склад із трьох
  • амфібрахій – наголос на другому складі з трьох
  • анапест – наголос падає на третій склад із трьох

Також запам’ятати розміри допоможуть віршовані рядки:

выршовы розміри

 Алгоритм визначення віршового розміру такий:

  1. Запиши перші два рядки вірша
  2. Розстав наголоси у словах. УВАГА! Пам’ятай, що маленькі слова (прийменники, сполучники, частки) можуть у віршованому рядку приєднуватися до більших слів і, відповідно, втрачати свій окремий наголос.
  3. Також пам’ятай про бічні наголоси. Для збереження ритму вірша деякі довгі слова можуть мати два, а то і три наголоси, із яких тільки один головний, а інші – бічні. Бічний наголос ставиться зівжди за один склад від основного.
  4. Випиши поруч із ряками ритмічну структуру вірша, позначаючи всі (і наголошені, і ненаголошені) склади
  5. Знайди систему у повторенні наголошених і ненаголошених складів
  6. Визнач віршовий розмір.

 Схема плану-характеристики літературного героя

              

1. Дані про героя ( з якої книги, головний чи другорядний, центральний чи епізодичний). 

2. Портрет героя (якщо змінюється, то як?). 

3. Вчинки героя.Як вони розкривають його внутрішній світ?

 4. Мова героя. 

5. Ставлення до героя інших персонажів твору.Чим воно зумовлене? 

6. Додаткові художні відомості (деталі, описи, тощо, які характеризують внутрішній світ героя, зміни, які з ним відбуваються).

7. Ставлення автора до свого героя.

8. Ваше ставлення до героя.

 

7 правил хорошого твору

 

1. Розберіться з темою, впевніться, що ви правильно зрозуміли, що від вас вимагається. Якщо в завданні наявне «Спростуйте чи підтвердьте думку», наведіть аргументи «за» і «проти». Будьте послідовні у викладі думок, дотримуйтесь композиції твори – вступ, основна частина, висновок. Використовуйте фрази типу «на мою думку». «я вважаю», «можна сказати» там, де висловлюєте своє суб’єктивне відношення.

2. Напишіть на чернетці всі асоціації, які викликає у вас тема твору, всі факти, якими ви зможете аргументувати свою думку, літературні твори, в яких підіймалася схожа тема.

3. Складіть план твору.

4. При написанні тексту твору використовуйте прості речення, а також лише слова та звороти, у значенні та правильності написання яких ви стовідсотково впевнені. Це допоможе уникнути граматичних і пунктуаційних помилок.

5. Пишіть простою мовою. Не перевантажуйте текст красномовними зворотами та наддовгими реченнями. Таким чином ви зробите твір легким для сприйняття та уникнете граматичних помилок.

6. Високі бали додадуть вам за доречне використання цитат з художніх творів української та світової літератури. При підготовці до написання підберіть дві-три цитати.

7. Якщо ваші думки на задану тему швидко закінчилися, починайте приводити приклади з життя, описуйте події з власного досвіду, розповідайте про улюблені фільми, книги, їх героів, висловлюйте власну думку, наводьте в приклад уявні ситуації. Головна умова – вони мають ілюструвати, розкривати чи обґрунтовувати основну ідею твору.

Пам'ятайте, що твір – це ваш реальний шанс отримати високий бал як на вступному тестуванні, так і просто за урок, адже ви вільні самі вибирати, які слова та речення вживати. Навіть якщо ви не пам’ятаєте якесь правило чи сумніваєтесь у правильності написання, ви легко можете перефразувати своє речення. Бажаю успіхів!

Download
7 правил хорошого твору.docx
Microsoft Word Document 15.3 KB
Download
Корисні поради учням.docx
Microsoft Word Document 21.2 KB
ВІЛЬНИЙ ЧАС — ЦЕ СКИБКА ВІД БУХАНЦЯ НЕРОБОЧОГО ЧАСУ!

 Вільний час — проблема, яка цікавить кожного, хто прагне розвинути свою особистість, жити змістовно. Це наше велике багатство. Для одних вільний час — хвилини солодкого неробства й лінощів, для інших — найсумлінніша праця, час для самоосвіти, для розваг і захоплень.

Людина, що проводить час у неробстві, щоденно втрачає частину свого життя. (Чим вона молодша, тим більше її життєвого часу втрачено, оскільки замолоду час плине набагато повільніше). Що порадити?

Іржі Томан, чеський соціолог, радить розуміти вільний час по-сучасному, підходити до нього з позицій сьогодення. Адже життя обмежене в часі. І ми ніколи не відшкодуємо того, що втратили сьогодні. Вільний час сприяє відновленню наших сил, всебічному, гармонійному нашому розвиткові, й  використовувати його треба як  своє  велике багатство, що вдасться  лише тоді, коли ми житимемо повноцінно, різноманітно, належно озброєні гумором і добрим настроєм. Час — надзвичайна цінність. Бережіть його, дбайте, щоб ви його не марнували. Організуйте своє життя таким чином, щоб у вас вистачало часу і на працю, і на самовдосконалення, інтереси, розваги, на відчуття життєвих радостей.

·        Бережіть час — це тканина, з якої виткане життя

(К. Річардсон).

·        Розваги і діяльність роблять години короткими

(В. Шекспір).

Як здолати хвилювання перед контрольною роботою

Перед початком уроку:

• Готуйтеся!

• Ретельно вивчайте матеріал.

• Не бійтеся наближення тестування, контрольної роботи, підсумкової атестації.

• Сприймайте це як можливість показати обширність своїх знань і отримати винагороду за виконану вами роботу.

• Потрібно добре виспатися в ніч перед тестуванням, контрольною роботою, підсумковою атестацією.

• Відведіть собі час із запасом, особливо для справ, які треба виконати перед тестуванням, контрольною роботою, підсумковою атестацією і приходьте на урок незадовго до початку.

• Розслабтеся перед тестом, контрольною роботою, підсумковою атестацією.

• Не прагніть повторити весь матеріал в останню хвилину.

• Не приходьте на урок з порожнім шлунком.

• Візьміть цукерку або що-небудь інше, щоб не думати про тест, контрольну роботу, підсумкову атестацію, не хвилюйтеся.

Під час уроку:

• Уважно прочитайте завдання.

• Розподіліть час на виконання завдання.

• Сядьте зручно.

• Якщо ви не знаєте відповіді, пропустіть це питання і приступайте до наступного.

• Не панікуйте, коли всі починають здавати свої роботи. Ті, хто першим виконав завдання, не отримають за це додаткових балів.

 

Лінь, зневіра у власних силах та відсутність мотивації – одні з головних проблем, з якими стикаються сучасні молоді люди. І справа не лише в Україні – такі проблеми, хоч і дещо менших масштабах, можливо, поширені і закордоном. Спільнота студентів Гарварду склала власний список мотиваційних порад, які покликані вирішити це та надихнути на зміни у власному житті.

 

1. Якщо ти зараз заснеш, то тобі, звичайно, присниться твоя мрія. Якщо ж замість сну ти обереш навчання, то ти втілиш свою мрію в життя.

2. Коли ти думаєш, що вже занадто пізно, насправді, все ще рано.

3. Муки навчання всього лиш тимчасові. Муки незнання – вічні.

4. Навчання – це не час. Навчання – це зусилля.

5. Життя – це не тільки навчання, але якщо ти не можеш пройти навіть через цю його частину, то на що ти, взагалі, здатний?

6. Напруга і зусилля можуть бути задоволенням.

7. Тільки той, хто робить усе раніше, тільки той, хто докладає зусилля, по-справжньому зможе насолодитися своїм успіхом.

8. У всьому процвітати дано не кожному. Але успіх приходить тільки з самовдосконаленням і рішучістю.

9. Час летить.

10. Сьогоднішні слюні стануть завтрашніми сльозами.

11. Люди, які вкладають щось в майбутнє – реалісти.

12. Твоя зарплата прямо пропорційна твоєму рівню освіти.

13. Сьогодні ніколи не повториться.

14. Навіть зараз твої вороги жадібно гортають книжки.

15. Якщо не попотієш – не заробиш.